چیلر یک سامانه سرمایشی است که با استفاده از خنک کردن سیال موجود در آن، باعث برودت میشود. چیلرها به دو دسته کلی چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی دستهبندی میشوند. شرکت سرو انرژی کیا آماده تعمیر، نگهداری، سرویس و بهینه سازی انواع چیلر در مجتمعهای مسکونی و اداری می باشد. برای مشاوره سرویس و نگهداری چیلر خود با ۲۶۱۵۳۲۴۹-۰۲۱ تماس بگیرید.
سامانه های سرمایشی متفاوتی برای ایجاد برودت در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از منازل مشکل کافی نبودن سرمایش حاصل از کولرهای آبی و یا هزینه ی زیاد کولرهای گازی موجب شده است که چیلرها به عنوان یکی از بهترین گزینه های موجود برای سرمایش به شمار آیند. همچنین در مجتمع های اداری به دلیل بالا بودن ابعاد ساختمان چیلرها می توانند بهترین سرمایش را بطور یکنواخت برای کاربران ایجاد کنند.
انواع چیلر
چیلرها با استفاده از سیکل تبرید حرارت را از مادهی مبرد موجود در اواپراتور کاسته و ایجاد سرمایش می کنند. چیلرها به دو دستهی تراکمی و جذبی تقسیم می شوند. چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی و چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی سرمایش ایجاد میکنند.
چیلر جذبی
چیلرهای جذبی عمدتا از مادهی جاذب لیتیوم بروماید استفاده می کنند. لیتیوم بروماید بخارات موجود در اواپراتور را جذب کرده و به صورت مایع در می آورد. این مایع با وارد شدن به ژنراتور جداسازی می شود و مجددا مادهی جاذب جداسازی شده وارد اواپراتور می شود و فرایند جذب را ادامه می دهد. سیال جداسازی شده نیز با استفاده از سرمایش حاصل از برج خنک کن سرد شده و مجددا وارد اواپراتور می شود.
چیلر تراکمی
در چیلرهای تراکمی نیز سرمایش به اینصورت رخ می دهد که سیال خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور شده فشار آن افزایش می یابد، این سیال وارد کندانسور شده و تبدیل به مایع می گردد؛ سپس از طریق شیر انبساط، سیال منبسط شده و خنک می گردد.
نظارت بر کارکرد صحیح این سیکل و همچنین تعمیر و نگهداری سیستم های سرمایشی و بهینه سازی آن امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. شرکت سرو انرژی مفتخر است بهترین خدمات را به وسیلهی نیروی متخصص و مجرب در زمینهی تعمیر و نگهداری چیلر در اختیار شما قرار دهد.
در زیر تعاریف و تفاوت های کلی چیلرها بصورت مختصر آمده است. برای هر گونه تعمیر، سرویس و نگهداری چیلر با ما تماس بگیرید.
چیلر چیست؟
بصورت مختصر می توان گفت که چيلر دستگاهی است كه حرارت را از مايع (معمولاً آب) بر اساس سيكل تبريد تراكمی و يا جذبی دفع می كند. اين مايع می تواند برای خنک کردن هوا و يا دستگاه ها استفاده شود كه معمولاً به صورت سيكل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی كه از مایع جذب شده یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای كارایی های بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده شود. نگرانی هایی در مورد طراحی و انتخاب چيلرها وجود دارد. اين نگرانی ها شامل كارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیب پذیری های محیطی است.
گفتیم که چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می شوند. شکل دیگر تقسیم بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم بندی می شوند. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می شوند.
عملکرد چیلر تراکمی
در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می گردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می گردد. این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک کننده (اواپراتور) می شود که در فشار کمتری قرار دارد. این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباطند، می گردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می شود و با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده می شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و آب ایجاد می گردد.
چیلرهای تراکمی اسکرال
کنترل کننده های فشار در چیلر تراکمی
- کنترل فشار بالا و پایین
این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می باشد. دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لولهی LP را به قسمت مکش کمپرسور و لوله HP را به قسمت فشار بالا متصل میکنند. در سیستم چیلر، کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند.
هرگاه فشار کمتر یا بیشتر از مقدار معین شود، این قسمت کنترلکننده عمل کرده و دستگاه را خاموش میکند. لازم به ذکر است که کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم است.
در چیلر ترکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را میتوان روی ۳۰psi و فشار بالا را روی ۲۲۰psi تنظیم کرد. همچنین فشار پایین در چیلر تراکمی با کندانسور هوایی روی ۴۰psi و فشار بالا روی ۲۵۰psi قابل تنظیم است.
اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود، باید سیستم عیب یابی شده و مشکل را رفع کرد و سپس کلید ریست را فشار داد ولی اگر کمپرسور بر اثر فشار پایین قطع شود، دوباره بر اثر افزایش گاز، دستگاه روشن میشود.
- کنترل فشار روغن
این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور استفاده می شود. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد، کمپرسور صدمه میبیند. کنترل روغن دارای دو لوله موئین می باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل میشود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰psi فشار باشد؛ در غیر این صورت، کنترل روغن فرمانِ قطع می دهد.
هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰psi است، یک هیتر در داخل کنترل روغن شروع به گرم شدن میکند و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش میشود.
عملکرد چیلر جذبی
در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می گردد. عمومی ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۰.۱ اتمسفر است به حالت مایع در می آید و سپس در خنک کننده که تحت فشار ۰.۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنک کننده می گیرد و باعث ایجاد برودت می گردد، سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می گردد و دوباره این چرخه تکرار می شود.
انواع چیلر جذبی
- گروه تک اثره که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر ۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم می شوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می باشند.
- گروه دو اثره که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقه بندی می شوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره است.
ساختمان چیلر تراکمی
- الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت در می آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر می گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می شود